mandag 24. april 2017

Fake News

Tirsdag 18.04.2017, fikk vi utdelt en oppgave der vi skulle lage en såkalt "fake news". Fake news er rett og slett en fremstilling av en nyhet/hendelse som ikke har skjedd. Fake news er ikke faktafeil eller en misforståelse fra journalistens side, men en bevist løgn - der målet er å villlede mottakeren.
Det som er falskt med min nyhet er at serien ikke skal fjernes fra netflix. Jeg tror folk vil tro på dette - fordi serien har fått så mye kritikk i mediene helt siden den ble publisert 31.mars 2017.

Jeg valgte å skrive om nettserien "13 reasons why", fordi den har fått mye omtale i media - på godt og vondt. Serien handler om ei jente som tar livet sitt, men før hun gjør det spiller hun inn 13 kassetter der hun forteller om hvem sin "feil" det er. 13 reasons why ble publisert 31.mars 2017, og har allerede blitt "beskyldt" for å glorifisere selvmord på unge jenter.
I min fake news feilinformere jeg om at produsentene av serien velger og fjerne denne fra Netflix, på grunn av konfronteringen den har fått. Jeg valgte å bruke VG, fordi den er Norges mest leste nettavis.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar