onsdag 1. mars 2017

Medieseminar

Torsdag 16.02.2017 hadde alle elever på medier og kommunikasjon, samt produksjon, medieseminar. Alle elevene satt samlet i det store Auditoriumet og seminaren varte hele skoledagen.

Først fikk vi besøk av Jan Petter Jansen, som er kommunikasjonssjef for TV2. Han snakket om at ungdommer er mer på sosiale medier og ser mer på Netflix, enn de ser på TV. Seer-tallene går derfor ned. Høsten 2016 var en dårlig tid for TV2, da seer-tallene var lave og nedbemanningen var tydelig. I januar i år gikk seer-tallene opp da programmet "Farmen kjendis" ble vist på norske Tv-er.
      Jan Petter Jansen snakket også om hvordan TV2 bruker sosiale medier som et viktig verktøy for å formidle informasjon. På sosiale medier sender de Live-stream om hva som skjer backstage, slik at seerne kanskje vil bli fristet til å se på programmet.

Etter en 10 minutters pause snakket to elever fra 2MEDA om hvordan de tok bilder. Han ene tok analoge bilder, mens han andre tok digitale bilder. De snakket også om sitt opphold og sin "opplevelse" på CYAN stipendutstilling i Oslo.

To av lærene på MK hadde smekka sammen en Kahoot, der vinneren fikk en middag for to i restauranten hos restaurant og matfag.

På grunn av trafikk ble våre neste foredragsholdere forsinket. Noen lærere og elever fra Høyskolen Kristiania holdt foredrag om tiden etter Videregående skole. Som liten får man ofte spørsmålet "Hva vil du bli når du blir stor?" - da svarer man som regel noe ala det foreldrene er. Etterhvert som man blir eldre og går på ungdomsskolen får man spørsmålet "Hva skal du bli?" - da er man som oftest veldig usikker på hva man vil bli, og på riktig valg av studieretning. Når du går på videregående er følgende spørsmål relevant; "Hva skal du studere?" - mange sitter med svaret, mens veldig mange er fremdeles usikker.           Det finnes mange fordommer og usikkerheter rundt jobb og utdanning. Mange vil nok påstå at jobber og utdanninger som lege, lærer, politi, sykepleier osv.. er et mer fornuftig valg enn mediebransjen, da denne er så "usikker". Men mediebransjen er ikke bare å være nyhetsreporter og journalist i et ukeblad. Mediebransjen er en kreativ bransje. Under kreativ bransje kommer reklame, interiør osv. så denne bransjen er ikke noe mer usikker en den såkalte "fornuftige" retningen.

Etter en liten pause fikk vi besøk av billedkunstneren Stig Marlon Weston. Han snakket om hvordan han tar bilder uten kamera, men en "film". Han fanget skygger på denne filmen, ved hjelp av en lyskilde f.eks. lommelykt. Weston tok ikke bilder av det han så, men av omgivelsene som gjenspeilte seg i han.

Til slutt kom gruppen Lucky View, som er en gruppe som driver med film og musikkproduksjon. Denne gruppen av kreative unge voksne startet i 2011. I Lucky View er det folk med kunnskap om grafisk design, webdesign, film- og musikkproduksjon. De har blant annet laget en reklame for Coca Cola og en serie med Ida Fladen "Happy Go Lucky".

Til slutt vil jeg konkludere at denne dagen var svært inspirerende, innholds- og kunnskapsrik.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar